You are in:Home/Publications/الإنفاق الاستثمارى العام ودوره فى التوجه نحو تحقيق النمو الاحتوائى فى مصـــر

Assist. tasnem labib mohamed farg :: Publications:

Title:
الإنفاق الاستثمارى العام ودوره فى التوجه نحو تحقيق النمو الاحتوائى فى مصـــر
Authors: تسنيم لبيب
Year: 2021
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper tasnem labib mohamed farg_69.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

مستخلص الدراسة هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الإنفاق الاستثمارى العام ودوره فى التوجه نحو تحقيق النمو الاحتوائى فى مصر خلال الفترة (1990-2018) ،بالتركيز على أبعاد النمو الاحتوائى (النمو الاقتصادى ،فرص العمالة المنتجة ،عدالة توزيع الدخل القومى ،معدلات الفقر) وقد استخدمت الدراسة المنهج الاستقرائى وذلك لتوضيح المفاهيم المتعلقة بكل من الإنفاق الاستثمارى العام،والنمو الاحتوائى ،وتحليل العلاقة بينهما فى ضوء الأدبيات الاقتصادية. كما استخدمت الدراسة المنهج الوصفى التحليلى وذلك لرصد واقع الإنفاق الاستثمارى العام من حيث القيمة وهيكل التوزيع القطاعى والمكانى له ،ومؤشرات قياس كفاءة وإدارة الاستثمار العام ،وحالة النمو الاحتوائى من حيث مؤشرات القياس والتحديات التى قد تواجهه ،وتحليل العلاقة بينهما فى الاقتصاد المصرى خلال الفترة (1990-2018) .بالإضافة إلى استخدام المنهج القياسى لاختبار وجود علاقة معنوية موجبة طويلة الأجل بين الإنفاق الاستثمارى العام والنمو الاحتوائى فى مصر،وذلك باستخدام نموذج الإنحدار الذاتى لفترات الإبطاء الموزعة (ARDL). وتوصلت الدراسة من خلال التحليل إلى أن زيادة الإنفاق الاستثمارى العام – غير المصحوبة بإجراءات تضمن زيادة كفاءة هذا الإنفاق- لاتؤدى إلى تحسين مستويات الأداء على مستوى القطاع الحكومى ككل ،بل بالعكس سوف يتحول ذلك إلى إنفاق مهدر ويصبح ذلك عبئاً على الاقتصاد أكثر منه مصدراً للنمو ، ومن ثم يمكن تحفيز النمو الاقتصادى فى الدول النامية ومنها مصر عن طريق زيادة الإنفاق الاستثمارى العام ولكن بشرط تحسين كفاءته. ولرفع كفاءة الإنفاق الاستثمارى العام يجب عدم الاعتماد فقط على زيادة حجم وقيمة هذا الإنفاق، وإنما يستلزم الأمر اتخاذ مجموعة من الإجراءات التكميلية التى من شأنها رفع كفاءة ذلك الإنفاق . وقد توصلت الدراسة من خلال المنهج القياسى إلى وجود علاقة موجبة ومعنوية بين الإنفاق الاستثمارى العام والنمو الاحتوائى ،مما يعكس العلاقة الطردية بينه وبين النمو الاحتوائى ،كما تبين من خلال النموذج المُقدر أن متغير الفقر وعدم المساواة له أثر عكسى ومعنوى على النمو الاحتوائى مما يعكس العلاقة العكسية بينه وبين النمو الاحتوائى. كذلك أيضاً جاء تأثير متغير السكان عكسى ومعنوى على النمو الاحتوائى ،مما يعكس العلاقة العكسية بينه وبين النمو الاحتوائى،أما بالنسبة لمتغير البنية التحتية فقد أوضح النموذج أن تأثيره موجب ومعنوى على النمو الاحتوائى،مما يعكس العلاقة الطردية بين الإنفاق الاستثمارى العام فى البنية التحتية والنمو الاحتوائى . تصنيف JEL : E22 , H51 , H52 , H53 , O47 الكلمات المفتاحية: الإنفاق الاستثمارى العام، النمو الاحتوائى، الناتج المحلى الإجمالى، نموذج ARDL Abstract The current study aimed to identify public investment spending and its role in the trend towards achieving inclusive growth in Egypt during the period (1990-2018), focusing on the dimensions of inclusive growth (economic growth, productive employment opportunities, fair distribution of national income, poverty rates). The study is an inductive approach in order to clarify the concepts related to both public investment spending and inclusive growth, and to analyze the relationship between them in the light of economic literature. The study also used the descriptive analytical approach in order to monitor the reality of public investment spending in terms of value, the structure of its sectoral and spatial distribution, indicators for measuring the efficiency and management of public investment, the state of inclusive growth in terms of measurement indicators and the challenges that it may face, and to analyze the relationship between them in the Egyptian economy during the period (1990-2018). In addition to using the standard approach to test the existence of a long-term positive significant relationship between public investment spending and inclusive growth in Egypt, using the Autoregressive Distributed Lag model (ARDL) . The study concluded, through the analysis, that the increase in public investment spending - which is not accompanied by measures to ensure an increase in the efficiency of this spending - does not lead to improving performance levels at the level of the government sector as a whole. Economic growth can be stimulated in developing countries, including Egypt, by increasing public investment spending, but on the condition that its efficiency is improved. In order to raise the efficiency of public investment spending, it is necessary not to rely only on increasing the volume and value of this spending, but rather it requires taking a set of complementary measures that would raise the efficiency of that spending. The study found, through the standard approach, that there is a positive and moral relationship between public investment spending and inclusive growth, which reflects the direct relationship between it and inclusive growth. between it and inclusive growth. Likewise, the effect of the population variable on inclusive growth was reversed and significant, which reflects the inverse relationship between it and inclusive growth. As for the infrastructure variable, the model showed that its effect is positive and significant on inclusive growth , which reflects the inverse relationship between public investment spending in infrastructure and inclusive growth.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus