ينظر إلى الفيلسوف الأمريكى المعاصر نويل كارول على أنه أحد فلاسفة الجمال المعاصريين اللذين قدموا نظرة دقيقة خاصة إلى الفنون وجمالياتها .
إعتمد كارول على الفلسفة التحليلية كمدخل لنقد الفلسفات المثالية القديمة والمعاصرة التى تنظر إلى الفنون وأثرها الخلقى . ورأى أنه لا يمكن أن تعتمد على وجهة النظر التى تقول بالدور الخلقى للفن وتؤمن به . حيث أن تلك النظرة للفن ودورة من خلال البعد الخلقى فقط تتجاهل بشده جماليات الفن ودوره وكيفية بناء العمل الفنى ودور الخيال فى إثراء جمالياته . وتعمد إلى حصر دور الفن فى تقديم رساله خلقية تعمد إلى التأثير الإنفعالى على المتلقى . مثلما كان قديماً عند أفلاطون وأرسطو . فى نظرتهما للفن كوسيلة لإحداث مشاعر الشفقة والخوف لدى الجمهور
وإنتقد كارول أيضاً التيار الماركسى المعاصر الذى إهتم بالدور الإجتماعى للفن فقط متجاهلاً بقية أدواره الأخرى .
والبحث الذى بين أيدينا يتناول بالتحليل وجهة نظركارول فى نقد البعد الخلقى للفن حيث يرى كارول أنه لابد من إعداده , أثناء النظر إلى النظريات المهتمة بالعلاقة بين الفن والأخلاق . وأنواع وأنماط الأعمال الفنية .
The contemporary American philosopher Noel Carroll is seen as
one of the contemporary philosophers of beauty who presented a
particularly precise look at the arts and their aesthetics.
Carroll relied on analytical philosophy as an introduction to
criticizing ancient idealistic philosophies And contemporaryism,
which looks at the arts and their moral impact. He believed that it
was not possible to rely on the point of view that believes in the
creative role of art. This view of art and its cycle only through
the moral dimension completely ignores the aesthetics of art, its
role, how to construct a work of art, and the role of imagination
in enriching its aesthetics. It intends to limit the role of art to
presenting a moral message intended to have an emotional
impact on the recipient. Just as it was in ancient times according
to Plato And Aristotle. In their view of art as a means of creating
feelings of pity and fear in the audience
Carroll also criticized the contemporary Marxist movement,
which was concerned only with the social role of art, ignoring the
rest of its other roles.
The research at hand analyzes Carroll’s point of view in
criticizing the moral dimension of art, as Carroll believes that it
must be prepared, while looking at theories concerned with the
relationship between art and morality. Types and styles of artistic
works .
|