You are in:Home/Publications/المتغيرات النفسية المرتبطة بالشخصية ذاتية الغرض لدي طلاب الجامعة

Dr. Sameh Hassan Saad El-Din Abdallah Harb :: Publications:

Title:
المتغيرات النفسية المرتبطة بالشخصية ذاتية الغرض لدي طلاب الجامعة
Authors: Sameh Hassan Harb
Year: 2022
Keywords: Autotelic Personality; Implicit Theory; Personal Growth; Academic Anxiety; Flow
Journal: المجلة التربوية لكلية التربية جامعة سوهاج
Volume: 93
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: كلية التربية- جامعة سوهاج
Local/International: Local
Paper Link:
Full paper Sameh Hassan Saad El-Din Abdallah Harb _6.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

تهدف الدراسة إلى بحث الشخصية ذاتية الغرض وتحديد ماهيتها وبنيتها العاملية، والكشف عن علاقاتها ببعض المتغيرات النفسية المرتبطة بها وهي: النظرية الضمنية للذكاء (الذكاء الثابت، والذكاء المتغير)، ومبادرة النمو الشخصي، والقلق الأكاديمي، والتدفق، فضلًا عن بحث الفروق في هذه المتغيرات وفقًا لاختلاف مستويات الشخصية ذاتية الغرض (منخفض/ متوسط/ مرتفع)، وبحث إسهام أبعاد الشخصية ذاتية الغرض في المتغيرات النفسية قيد البحث. وتكونت عينة الدراسة من (743) طالبًا وطالبًة من كلية التربية- جامعة بنها طُبق عليهم مقاييس الشخصية ذاتية الغرض، والتدفق، ومبادرة النمو الشخصي، والقلق الأكاديمي. وأسفرت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًا بين الشخصية ذاتية الغرض وكل من: الذكاء المتغير، ومبادرة النمو الشخصي والتدفق، في حين توجد علاقة ارتباطية سالبة ودالة إحصائيًا بين الشخصية ذاتية الغرض والذكاء الثابت والقلق الأكاديمي، فضلًا عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المتغيرات قيد البحث وفقًا لاختلاف مستويات الشخصية ذاتية الغرض، كما تسهم أبعاد الشخصية ذاتية الغرض في المتغيرات النفسية قيد الدراسة على نحو دال إحصائيًا. The research aims to study Autotelic personality, determine its nature and factor structure, and reveal its relationships with some psychological variables associated with it, namely: implicit theory of intelligence (fixed intelligence, incremental intelligence), personal growth initiative, academic anxiety, and flow. As well as examining the differences in these psychological variables According to levels of autotelic personality (low/medium/high), and investigate the contribution of autotelic personality dimensions in these psychological variables. The study sample consisted of (743) students of the Faculty of Education - Benha University. The study results revealed that there is a significant positive relationship between autotelic personality and both of incremental intelligence, personal growth initiative, and flow, While there is a significant negative relationship between autotelic personality and both of fixed intelligence and academic anxiety. There are differences in psychological variables According to levels of autotelic personality (low/medium/high). multiple regression analysis revealed that autotelic personality dimensions serve as predictors of psychological variables.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus