You are in:Home/Publications

Ass. Lect. mohamed mahmoud mohamed osman :: Publications:

Research Fields
Abstract This dissertation is analysis and comparison of the diffwewnces between chinese and arabic so as to clarify the discrepancy and difference of sentence structure between Chinese and arabic and to provide activities in teaching foreigners Chinese and the contrast analysis of Chinese and arabic with some beneficial and constructive references and lessons arabic and Chinese belong to two separate language branches. Chinese and Arabic nationalities have many differences not only in the expression of language, but also in thinking model. This dissertation first introduces the research background of languages comparison and some relevant academic points of view. And then I elaborate my opinions into two parts. In the first part, I analyze the Chinese and arabic sentence order from three different angle . I mainly analyze and compare the discrepancy of Chinese and arabic sentence order from the angle of different logic models of Chinese and arabic nationalities. I discuss and elaborate the discrepancy of Chinese and arabic sentence order from the angle of linguistic forms. When I demonstrate this viewpoint, I mainly compare and analyze the two aspects one is the difference of verb movement between Chinese and arabic the other is the difference of Chinese and arabic on whether end weight is paid attention to The second part of the dissertation is the core. It combines the comparison of arabic and Chinese sentence order introduced in the first part with practice of teaching foreigners Chinese together. In this section, I classify some common sentence errors by some Arabic native speaking egyption students found when I taught them Chinese in class as an intern teacher. Afterwards, I analyze the reason why these sentence sequence errors form. In the end I conclude the enlightens and lessons which the analysis of Chinese sentence order brings to the practice of teaching arabic native speaking egyption students.
المستخلص تعد كلا من اللغة العربية واللغة الصينية من أقدم اللغات علي وجه الأرض، فاللغة العربية من أبرز اللغات على الإطلاق وأكثرها جزالة في الألفاظ وقدرة على إستيعاب المعاني الجلية، وكذلك اللغة الصينية فعلى الرغم من صعوبة دراستها الا انها لغة غنية بالالفاظ والمعاني، ونظرا لوجود علاقات قوية بين الصين والعرب، فأصبح دارسي اللغة الصينية من العرب كغثاء السيل. ولمعرفة التقارب والأختلاف بين اللغتين العربية والصينية لابد من الدراسة الشاملة لكل من اللغتين. وتعد مشكلة اختلاف الترتيب بين العناصر من الأشكاليات التي يواجهها الطالب عند دراسة اللغة، والتي تعد عائقا للوصول للمعنى الصحيح للمراد. ومن خلال ملاحظتي لعدد من الطلبة وجدت أنهم يميلون إلى نقل بنية اللغة العربية إلى اللغة الصينية ،اذ يميل الدارس إلى نقل الصيغ الإعرابية للجملة ووسائل التحديد والوصف وأنماط العدد والجنس من لغته العربية إلى اللغة الصينية، ويتم هذا النقل بطريقة لاشعورية بحيث إن الدارس نفسه لا يلتفت إليه ما لم يلفت نظره إلى حالات محددة بل إن قوة العادة المنقولة تظل مسيطرة عليه حتى بعد أن ينبه إلى ما أحدثه من نقل. ومن هنا فإن موضوع الرسالة يدورحول دراسة شاملة لترتيب العناصر في كلا من اللغتين العربية والصينية وكذلك تحليل أخطاء الطلبة المصريين فيما يخص الترتيب في الجملة في اللغة الصينية . فلا يمكننا توصيل المعلومة إلا إذا كان ترتيب الجملة صحيح. يعتبر السبب الأساسي في إختيار هذا الموضوع هو أخطاء الطلبة المتعددة بسبب إختلاف الترتيب بين الجملتين العربية والصينية مما ينتج عنه أخطاء في الترجمة أو سوء فهم للحديث أوعدم فهم المتكلم وغيرها من المشاكل الأخرى. تقوم الرسالة بإجراء بحثًا شاملاًوإحصاءات لأخطاء الترتيب للطلاب المصريين ، وتحلل الأسباب الرئيسية لأخطاء ترتيب الجملة المختلفة ، وتجد طرقًا مناسبة لتجنب مثل هذه الأخطاء. أخيرًا ، من منظور تعليم اللغة الصينية كلغة أجنبية ، يتم تقديم بعض الاقتراحات للتدريس المتعلق بترتيب الجملة الصينية. وتلخيص استراتيجيات التدريس التي يمكن أن تساعد في تدريس ترتيب الجملة ، وتقدم مرجعًا لتدريس اللغة الصينية كلغة أجنبية. يجب ألا يغفل الباحث أو القارئ عن مشكلة الترتيب بين اللغتين، لان هذا الاختلاف ينتج عنه بعض المشاكل ووجود قصور في الترجمة وفي اغلب الاحيان عدم فهم المراد.
Number of publications is 1
Title

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus