You are in:Home/Publications/النموذج البنائى للعلاقات بين مدركات البُنى الدافعة للبيئة الصفية وفاعلية الذات والإرجاء الأكاديمى والتحصيل الدراسى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

Prof. Kamal Ismail Atteya Hassan :: Publications:

Title:
النموذج البنائى للعلاقات بين مدركات البُنى الدافعة للبيئة الصفية وفاعلية الذات والإرجاء الأكاديمى والتحصيل الدراسى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية
Authors: د/ كمال اسماعيل عطية حسن د/ سامح حسن سعد الدين حرب
Year: 2017
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: International
Paper Link: Not Available
Full paper Not Available
Supplementary materials Not Available
Abstract:

تهدف الدراسة إلى الكشف عن أثر البنى الدافعة للبيئة الصفية (المهمة، والسلطة، والتقدير، والتجميع، والتقويم، والوقت) في التحصيل الدراسي، فضلًا عن الدور الوسيطي لفاعلية الذات والإرجاء الأكاديمي لدى عينة تكونت من (273) تلميذًا وتلميذة بالصف الثاني الإعدادي، (57 ذكور، 216 إناث). وباستخدام تحليل المسار كان من أهم النتائج: 1- يوجد تأثير موجب مباشر وكلي دال إحصائيا لكل من بنية المهمة والسلطة والتقويم في التحصيل الدراسي. 2- يوجد تأثير سالب مباشر وكلي دال إحصائيا لبنية التجميع في التحصيل الدراسي. 3- يوجد تأثير موجب وغير مباشردال إحصائيا (من خلال فاعلية الذات والإرجاء الأكاديمي) لبنيتي المهمة والتقدير في التحصيل الدراسي. 4- يوجد تأثير موجب غير مباشر دال إحصائيا (من خلال الإرجاء الأكاديمي) لبنية الوقت في التحصيل الدراسي. Abstract Structural model of the relationships between structures perceptions of classroom environment, self-efficacy, academic Procrastination, and academic achievement among preparatory stage pupils. The purpose of this study is to examine the effect of classroom learning environment motivated structures (task, authority, recognition, grouping, evaluation and time) on academic achievement, as well as the mediating role of self-efficacy and academic procrastination. The study sample consisted of 273 second preparatory students (57 male and 216 female). The study used path analysis, and the results are as follows: 1- There are significant total positive direct effects of task, authority and evaluation structures on academic achievement. 2- There is significant total negative direct effect of grouping structure on academic achievement. 3- There are significant positive indirect effects of task and recognition structures on academic achievement through self-efficacy and academic procrastination. 4- There is significant positive indirect effect of time structure on academic achievement through academic procrastination.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus