You are in:Home/Publications/فاعلية استراتيجية قائمة على دمج نموذج سكامبر واستراتيجية الفصل المقلوب فى تنمية مهارات البرمجة والتفكير الناقد لدى طلاب المرحلة الاعدادية

Assist. Asmaa mokhtar abdalazez :: Publications:

Title:
فاعلية استراتيجية قائمة على دمج نموذج سكامبر واستراتيجية الفصل المقلوب فى تنمية مهارات البرمجة والتفكير الناقد لدى طلاب المرحلة الاعدادية
Authors: اسماء مختار ,صلاح سالم, مهاب الوقاد, هدى عبدالعزيز
Year: 2020
Keywords: نموذج سكامبر – استراتيجية الفصل المقلوب – مهارات البرمجة – التفكير الناقد. Scamper model - flipped classroom strategy- programming skills critical thinking.
Journal: كلية التربية النوعية جامعة بنها
Volume: 11
Issue: 1
Pages: 8
Publisher: كلية التربية النوعية جامعة بنها
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Asmaa mokhtar abdalazez_abstract arabic.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

استهدفت الدراسة الحالية تحديد مهارات البرمجة وأبعاد التفكير الناقد التي ينبغي تنميتها لدى طلاب المرحلة الإعدادية، وإعداد استراتيجية قائمة على دمج نموذج سكامبر واستراتيجية الفصل المقلوب ، والتعرف على فاعلية هذه الاستراتيجية في تنمية مهارات البرمجة والتفكير الناقد لدى طلاب المرحلة الإعدادية. تمثلت عينة الدراسة من مجموعة قوامها (40) من طلاب الصف الثالث الإعدادي بمدرسة طه عجاج الإعدادية المشتركة مركز طوخ قليوبية، واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي ذي المجموعتين الضابطة والتجريبية، وتمثلت أدوات الدراسة في اختبار معرفي (تحصيلياً) وبطاقة ملاحظة الأداء المهارى، ومقياس التفكير الناقد. وتوصلت الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار المعرفي لمهارات البرمجة بعدياً لصالح طلاب المجموعة التجريبية، وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في بطاقة الملاحظة لأداء مهارات البرمجة بعدياً لصالح طلاب المجموعة التجريبية، ووجود فرق دال إحصائياً عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التفكير الناقد بعدياً لصالح طلاب المجموعة التجريبية، ووجود فرق دال إحصائياً عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية قبلي وبعدى في الاختبار المعرفي لمهارات البرمجة لصالح التطبيق البعدي، ووجود فرق دال إحصائياً عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية قبلي وبعدى في بطاقة ملاحظة الأداء لمهارات البرمجة لصالح التطبيق البعدي، ووجود فرق دال إحصائياً عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية قبلي وبعدى في التفكير الناقد لصالح التطبيق البعدي. The present study aimed at identifying programming skills and critical thinking dimensions that should be developed among preparatory stage pupils, preparing a strategy based on integrating Scamper model and the flipped classroom strategy to develop those skills and critical thinking, and identifying the effectiveness of the strategy in developing programming skills among preparatory stage pupils, as well as identifying the effectiveness of the strategy in developing critical thinking among preparatory stage pupils. The participants were forty (N=40) third year preparatory stage pupils at Taha Agag preparatory school, Toukh, Qlaubia. The study used the quasi-experimental method with two groups (an experimental group and a control group). The instruments of the study consisted of cognitive achievement test, observation checklist and critical thinking scale. The results of the study revealed that there is a statistically significant difference at ( 0.01 level) between the mean scores of the experimental group and the control group in the cognitive achievement test of programming skills in favor of the experimental group, there is a statistically significant difference at ( 0.01 level) between the mean scores of the experimental group and the control group in observation checklist to perform programming skills in favor of the experimental group, there is a statistically significant difference at ( 0.01 level) between the mean scores of the experimental group and the control group in critical thinking in favor of the experimental group. The results also revealed that there is a statistically significant difference at ( 0.01 level) between the mean scores of the experimental group students in pre and post administration of the cognitive achievement test of programming skills in favor of post administration, there is a statistically significant difference at (0.01 level) between the mean scores of the experimental group students in pre and post administration of the observation checklist to perform programming skills in favor of the post administration, there is a statistically significant difference at ( 0.01 level) between the mean scores of the experimental group students in pre and post administration of the critical thinking in favor of the post administration.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus