You are in:Home/Publications/Investigating Highway Pavement Base and Sub base Stabilization

Prof. Elsayed Elkasaby :: Publications:

Title:
Investigating Highway Pavement Base and Sub base Stabilization
Authors: Dr. Elsayed Abd alla El-sayed Abdelfattah El-kasaby
Year: 1993
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Not Available
Supplementary materials Not Available
Abstract:

من المتبع في جمهورية مصر العربية في عمليات إنشاء طبقات الرصف للطرق أن تتكون من أسس وأساس مساعد بإستخدام التربة الزلطية بحالتها الطبيعية والموردة من المحاجر إستخداماً مباشراً لتحقيق أقل تكلفة. وفي هذه الدراسة إستخدمت تربة زلطية محلية ومتوافرة في صعيد مصر والمستخدمة في عملية إنشاء طريق أسيوط الغردقة (تحت الإنشاء) . وبفحص هذه التربة كانت أهم صفاتها قلة المواد الناعمة بها مما يؤثر على درجة ثبات الطريق ولهذا قد إستعضنا عن هذا النقص بإضافة بودرة الجير المطفي إلى هذه المواد الحصوية وقد بحث تأثير التدرج ونسبة المواد الناعمة التي يحتويها الخليط ودرجة دمكه على مدى صلاحية إستخدام التربة بحالتها الطبيعية كأساس للطرق وكذا تأثير إضافة النسب المختلفة من المواد الناعمة الطبيعية وبودرة الجير المطفي على خواص التربة الطبيعية والميكانيكية ومقاومتها للإحتراق النسبي ( نسبة تحمل كاليفورنيا ) . ومن الدراسة تم إستنباط النسبة المئوية المناسبة للمواد وكذلك من بودرة الجير المطفي التي تضاف للتربة الحصوية الطبيعية من المحاجر لتحسين خصائصها كأساس أو أساس مساعد للطريق مما ينعكس على ثبات الرصف بالطريق. ABSTRACT: Normal practice in Egypt for constructing the bas course is to use natural aggregate from quarries and use it directly in most of paved roads to secure minimum cost. The study herein was carried out using common available local material (in Upper Egypt) that are natural gravel-sand with little fines which were taken from Assiut El-ghardaka Highway (under construction). The lacking of fines in natural mixture may be consumed by adding hydrated lime to achieve best possible engineering qualities. The acceptance or not of this practice case and specifically devoted to the gradation, fined content and compaction criteria for the granular base course used in road construction is verified. The effects of fines or hydrated lime proportions on geotechnical properties of gravel-sand mixtures are studied. The influences of different mix proportions of fines or hydrated lime on compaction characteristics, and California bearing ratio of soil are investigated. This study gives the economic percentage of fines or hydrated lime to be added to improve the natural soil qualities.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus