You are in:Home/Publications/انفعالات التحصيل كمنبئات بالإرجاء الأكاديمي لدي طلاب كلية التربية جامعة بنها

Ass. Lect. Sahar Esam AbdElrazek Helaal :: Publications:

Title:
انفعالات التحصيل كمنبئات بالإرجاء الأكاديمي لدي طلاب كلية التربية جامعة بنها
Authors: سهرعصام عبد الرازق هلال
Year: 2021
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Sahar Esam AbdElrazek Helaal_Sahar Helaal.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

يهدف البحث إلي الكشف عن مدي إسهام انفعالات التحصيل (الإيجابية: الاستمتاع, والأمل, والفخر, والراحة) والسلبية (القلق, والغضب, والخجل, واليأس) في الإرجاء الأكاديمي لدي عينة تكونت من (400) طالبًا وطالبة بالفرقة الثالثة بكلية التربية ببنها ( تخصصات دراسية مختلفة), طبق عليهم أدوات الدراسة وهي: استبيان انفعالات التحصيل المرتبط بالاختبار(TEQ): إعداد (Pekrun et al., 2004 ، وتعريب الباحثة), ومقياس الإرجاء الأكاديمي: إعداد: معاوية أبو غزال, 2012 , وباستخدام تحليل الانحدار المتعدد بطريقة Stepwise أشارت النتائج إلي إسهام الاستمتاع في الإرجاء الأكاديمي علي نحو سالب ودال إحصائيًا بينما أسهم انفعالي اليأس والغضب علي نحو موجب ودال إحصائيًا. The present study aims to investigate the contribution of achievement emotions (positive: enjoyment, hope, pride, relief, and negative: anxiety, anger, shame, and hopelessness) to academic procrastination among a sample of 400 male and female third year students in the faculty of education, Banha University ( various study sections). The study tools applied on the students were: The test Achievement emotions questionnaire, (developed by Pekrum et al., 2004, translated by: researcher), Academic procrastination scale, (developed by Mouawya Abou-Ghazal, 2012). The study depend on using multiple regression analysis (stepwise). The results indicated the contribution of enjoyment, anger, and hopelessness in academic procrastination, these predication were statistically significant .

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus