You are in:Home/Publications/الإسهام النسبي لانفعالي الإنجاز (الفخر - الخجل) الأكاديمي واليقظة العقلية في استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيًا

Prof. Kamal Ismail Atteya Hassan :: Publications:

Title:
الإسهام النسبي لانفعالي الإنجاز (الفخر - الخجل) الأكاديمي واليقظة العقلية في استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيًا
Authors: د/ كمال إسماعيل عطية حسن
Year: 2017
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: International
Paper Link: Not Available
Full paper Not Available
Supplementary materials Not Available
Abstract:

تهدف الدراسة إلى بيان درجة إسهام كل من الفخر الأكاديمي والخجل الأكاديمي عبر الجوانب الأكاديمية المختلفة ( المرتبط منها بالمحاضرات، والاستذكار والتعلم ، والامتحانات) وأبعاد اليقظة العقلية (الملاحظة، والوصف، والتصرف بوعي، وعدم الحكم، وعدم التفاعل) في استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيًا، لدى عينة تكونت من (266) طالبًا وطالبة بالفرقة الثانية بكلية التربية ببنها (تخصصات دراسية مختلفة)، طُبقت عليهم أدوات الدراسة ، وباستخدام تحليل الانحدار المتعدد بطريقة Stepwise أشارت النتائج إلى إسهام بعض الأبعاد (للمتغيرات قيد البحث) في استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيًا على نحو دال إحصائيا، وإن تباينت هذه الأبعاد بتباين استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيًا. Relative contribution of academic achievement emotions (pride- shame) and mindfulness to self-regulated learning strategies Abstract: The present study aims to investigate the contribution of academic pride and academic shame through various academic settings (associated with lectures, studying and learning and examinations) and mindfulness dimensions (observing, describing, acting with awareness, non-judging and non-reactivity) to self- regulated learning strategies among a sample of 266 male and female second year students in the faculty of education, Benha University (various study sections). The study tools were applied on the students. The study depended on using multiple regression analysis (stepwise). The results indicated the contribution of some dimensions (of the variables under consideration) to self- regulated learning strategies, these contributions were statistically significant through the dimensions varied by the variation of self-regulated learning strategies.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus