You are in:Home/Publications/ العوامل المؤثرة فى ذاكرة المشاهد المآلوفة دراسة لآثر بعض متغيرات العرض و اتساق المعلومات مع المخططات المعرفية على التذكر الفورى و المؤجل لآنماط وعناصر المعلومات

Prof. hany shafik ramzy kamel :: Publications:

Title:
العوامل المؤثرة فى ذاكرة المشاهد المآلوفة دراسة لآثر بعض متغيرات العرض و اتساق المعلومات مع المخططات المعرفية على التذكر الفورى و المؤجل لآنماط وعناصر المعلومات
Authors: Not Available
Year: 2016
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: International
Paper Link: Not Available
Full paper Not Available
Supplementary materials Not Available
Abstract:

يهدف البحث الى: أثر التفاعل بين أسلوب عرض الوسيلة (خمس معالجات)، توقيت عرض الوسيلة (زمن عرض قصير- زمن عرض كبير) ، عمر العينة (أطفال – مراهقين) كشرط للتذكر الفوري والمؤجل لنوعين من أنماط المعلومات (مرتبطة بسياق المشهد – غير مرتبطة بسياق المشهد) ونوعين من عناصر المعلومات (العنصر – الموقع ) المتوافرة في حجرة مكتب تجريبية ؟ وبناءا عليه إذا كان هناك تفاعل ، كيف يمكن للعوامل المستقلة فرادي أو متفاعلة أن تؤثر علي التذكر ؟ عينه البحث تكونت عينة الدراسة من 600 فرد (300 أطفال – 300 مراهقين) بحيث روعي في الأختيار أن تكون نسبة الإناث والذكور متساوية . تراوحت أعمار الأطفال ما بين 7-11 عام من مدارس محافظتي القاهرة والقليوبية بينما أختيرت عينة المراهقين من طلاب جامعتي عين شمس وبنها وتراوحت أعمارهم بين 18-22 عام . العينة بالكامل روعي في إختيارها أختلاف المستوي الإقتصادي والإجتماعي للأسرة . مواد المعالجة التجريبية Experimental Materials: المشهد الذي أستخدم في الدراسة الحالية هو حجرة مكتب ، من أجل هذا قام الباحثين بتجهيز حجرة زودت ببعض التجهيزات والأثاث والمفروشات لكي تبدو كحجرة مكتب تجريبية . الحجرة إلي حد ما مربعة الشكل بمساحة (4.5 م عرض × 4.12 م طول ) مع وجود إضاءة علوية هالوجين وشباك ومكيف . نظراً لصعوبة تصوير الحجرة فوتغرافياً بجوانبها الأربع ، فقد رتبت ونظمت الأثاثات والعناصر بجانب ثلاث أركان فقط . First Research Factors affectingrecallingfamiliarscenes Studyof the impact ofsome of thevariablesof display andconsistency ofthe informationwithcognitiveplanshelping immediateanddelayed recall ofpatternsandelements of information Research Goals : The effect of interaction between the means presentation method (five treatments), the means presentation timing (short presentation time - long presentation time), the sample age (children -teenagers) as a condition to recall ( immediate and delayed ) for two types of patterns of information (linked to the context of the scene - not linked to the context of the scene) the two types of information elements (the element - the site) are available in an experimental office chamber? Based upon that , if there is a reaction, how can the independent factors (individually or individually or interacting affect the memory? The study sample The study sample consisted of 600 people (300 children - 300 teenagers) . It's taken into account in choice that the ratio of male and female are equal. Children range in age between 7-11 years from schools in the provinces of Cairo and Qalubia while teenagers sample was selected of students from Ain Shams and Benha University ranged in age from 18-22 years. The selected sample has fully taken into account differences in economic and social levels of the family. Experimental Materials: The Scene, which was used in the current study is an office chamber , for this the researchers equipped a chamber with some equipment, furniture and furnishings in order to look as experimental office chamber . Room is somewhat square-shaped area (4.5 m width × 4.12 m length) with a overhead halogen lighting and window air-conditioning. Given the difficulty of filming the room in four borders, we arranged and organized furniture and elements in three corners only.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus