Abstract |
تمثل هذه الرسالة مدخلاً لمحاولة فهم وتفسير الأفكار الفلسفية والتعبيرات والمعاني الرمزية التي ظهرت وراء تشكيلات مفردات العناصر المعمارية بعد دخول الإسلام, مع تتبع جذور هذه الأفكار بالعصور السابقة حيث أن هذه الأفكار لم تنبع من فراغ ولكنها متوارثة عبر الأجيال المختلفة أصحاب الفكر والمكان الواحد, ثم أختبار هذه الأفكار الفلسفية والتعبيرات والمعاني الرمزية في الواقع المصري المعاصر وذلك من خلال مجموعة الأمثلة البحثية لبعض المباني التي تحتوي علي مفردات العناصر المعمارية ذات (الطابع الإسلامي), ثم أبداء الرأي والمشاركة من خلال الفكر عن طريق الاستبيان الذي شارك فيه مجموعة من المهندسين المعماريين والطلاب الدارسيين في مجال العمارة وكذلك المستخدمين من عامة الناس وذلك للوصول إلي مدي استيعاب ومصداقية تلك الأفكار فيما بيننا.
ولإنجاز الهدف السابق كان التوجه لدراسة الفلسفة والتعبير والرمزية وتأثيرهم علي العمل المعماري وكذلك توارث الفكر الرمزي عبر الحقبات التاريخية بداياً من الرمزية لدي الشعوب البدائية في العصر القديم ومروراً بالرمزية لدي الحضارة المصرية القديمة في العصر الفرعوني ثم الرمزية لدي الحضارة المصرية في العصر القبطي والانتهاء بالرمزية لدي الحضارة المصرية في العصر الإسلامي, ثم التعرض لبعض الأفكار والمعاني المختلفة التي أثرت علي منتج وفكر المعماري كالفكر الإسلامي الذي أستمد مصدرة من القرآن الكريم والسنة النبوية الشريفة والذي يهدف إلي اقامة حياة تقتضي التوحيد المطلق والعبودية الخالصة لله رب العالمين من كل فرد, وكذلك أرتبط المستوي الفكري الفلسفي لدي المعماري المسلم بالثوابت التي أثرت علي العمارة المصرية بعد دخول الإسلام, حيث يمكن تركيزها في رواتب فكرية محددة وهم (النور والماء والأرض والسماء), ثم ظهور المدارس والمذاهب الفكرية الإسلامية وتأثيرها علي الفكر المعماري مما أدي إلي ظهور أفكار فلسفية ورمزية ومعاني متعددة خفية تدعوا للتوجه إلي الله من خلال الإشارة إلي السماء للأعلي نحو المطلق وذلك من خلال التشكيلات المتعددة التي ظهرت بمفردات العناصر المعمارية بعد دخول الإسلام, كالـ(المداخل والأبواب, والنوافذ{الشمسيات والقمريات والمشربيات}, والمحراب{القبلة}, والمنبر, والعناصر الإنشائية{الأعمدة والعقود والقباب والمقرنصات}, والمآذن{المنارات}, والأهلة والعشارى{القارب البرونزي), والشرفات{عرائس السماء}, والزخارف).
وقد أحتوت جميع مفردات العناصر السابقة علي أفكار رمزية ومعاني متعددة خفية قد تم ذكرها من قبل بعض الفلاسفة والأدباء وأصحاب الفكر في هذا المجال, وقد تم طرحها لأبداء الرأي والمشاركة في الفكر من خلال المعماري والطالب الدارس والمستخدم, ومن هذا المنطلق فكانت هذه الرسالة دعوه للفهم من خلال العقل للمجتمع بشكل عام والمعماري المصري بشكل خاص للوصول إلي عالم أفضل يدعوا إلي الفهم والتدبر في الكون من خلال العقل للوصول إلي حياة كريمة ترضي الله عز وجل وتدعوا إليه.
This Search is the first step toward trying to understand and interpret the ideas and philosophical expressions and symbolic meanings that have emerged behind the formations vocabulary after entering the architectural elements of Islam, with trace the roots of these ideas in the previous eras, these ideas did not come from a vacuum but across different generations Legacy thinkers one place, then test These ideas and philosophical expressions and symbolic meanings, in fact, contemporary Egyptian and that through a series of research examples of some buildings that contain vocabulary of architectural elements (Islamic character), then express their opinions and participate through thought through the questionnaire, in which a group of architects and students in Aldarsien Architecture as well as users from the general public so as to reach the extent of absorption and credibility of those ideas with us.
To accomplish the former objective was to fly to study philosophy and symbolic expression, and their influence on architectural work as well as the transmission of thought through the symbolic start of an era of historic symbolism to the primitive peoples in ancient times through symbolism to the ancient Egyptian civilization in the Pharaonic era symbolism, and then to the Egyptian civilization in the Coptic era and finishing with the symbolism of civilization Egyptian Islamic era, and then exposure to certain ideas and the different meanings that have affected the product and intellectual architect of Islamic thought, which is derived from the Holy Quran and the Prophet's noble, which aims to establish a life requires absolute uniformity and exclusive servitude to Allah, Lord of the Worlds everyone, as well as associated intellectual level philosophical In the Muslim architectural principles that have impacted on construction after the entry of Egyptian Islam, which could be concentrated in the salaries of specific ideological They (light, water, earth and sky), then the emergence of schools and intellectual Islamic sects and their influence on architectural thought, which led to the emergence of philosophical ideas and symbolic meanings and hidden calling for a multi-oriented To God by referring to the top of the sky to infinity, through multiple formations that have emerged singular architectural elements after the entry of Islam, Cal Kale (Entrances, doors, windows or Sunshades and Comorians and oriels, Awalqublh mihrab, the pulpit, the construction of columns, contracts, domes and Almkrnsat, minarets, inhabited and tenths of the boat or bronze, and balconies or brides sky, and ornaments).
The items contained all the elements of previous ideas and symbolic meanings of various hidden has been mentioned by some philosophers, writers and thinkers in this area, has been asked to express their opinions and participate in thinking through the architectural and students and student user, and in this sense was this letter of invitation to understand During the mentality of society in general and Egyptian architect in particular to reach a better understanding and to invite reflection in the universe through reason for access to a decent life that satisfies God Almighty, let him.
|